سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سزاوارترین مردم به خدمت، دانشمند است . [عیسی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :19
بازدید دیروز :42
کل بازدید :213312
تعداد کل یاداشته ها : 517
103/2/11
11:10 ص

در نماز، باید «طهارت» داشت و پاک بود. هم لباس و بدن را از آلودگی‏ها پاک ساخت و هم به نحوی که در کتاب‏های احکام بیان شده، وضو گرفت.
وضو، اذن ورود به نماز و زمینه روحی برای پرداختن به این عبادت است و بدون آن، نماز باطل است.(22)
وضو جزء ایمان است، نورانیّت دل و توجّه معنوی می‏آورد و به فرموده امام رضا علیه السلام آنکه در مقابل پروردگار به عبادت می‏ایستد، باید از آلودگی‏ها پاک باشد، از سستی و بیحالی و کسل بودن دور باشد و با وضو، دل را برای ایستادن در مقابل خدای توانا پاک و آماده سازد.(23)
با وضو بودن در هر حال، خوب است. حتّی خوابیدن با وضو، ثواب عبادت شبانه دارد و برای بسیاری از کارهای عبادی نیز، مثل دعا، زیارت، قرائت قرآن و مطالعه دستور داده‏اند که وضو داشته باشیم و بدون وضو به آیات قرآن و نام خدا و پیامبر و امامان دست نزنیم.
البتّه غیر از پاکی ظاهریِ لباس و بدن و داشتن وضو، دل هم باید از نفاق و حسد و کینه پاک باشد و اندام و اعضا هم از جرائم و گناهان دیگر دور باشد.
راستی! ... اگر لباس و بدن پاک باشد، ولی روح، ناپاک، این نوعی نفاق نیست؟ پس باید هم در طهارت جسمی و ظاهری، و هم در پاکی درونی و قلبی کوشید، تا حضور در برابر اللَّه، با ادب بیشتری باشد.
برای کسانی که «جُنب» باشند، «غُسل» واجب است، که به صورتِ خاصّی تمام بدن شسته می‏شود. و در صورت نبودن آب، یا ضرر داشتن آن، یا نداشتن فرصت برای وضو و غسل، باید «تیمّم» کرد.(24)
نمازگزار، باید بدن خود را بپوشاند. و بهتر است که انسان لباسی تمیز، سفید، معطّر برای نماز انتخاب کند، چرا که به دیدار خدا می‏رود. شرط ادب، استفاده از بهترین لباس‏هاست.
لباس و مکان نمازگزار باید «مباح» باشد، یعن از مال مردم نباشد. نمازگزار، باید رو به کعبه و قبله مسلمین بایستد، گرچه خدا در مکان خاصّی نیست، همه جا هست و در همه جا ناظر ماست، امّا رو کردن به کعبه مقدس و حرم الهی، یادآور توحید ابراهیمی و سنّت‏های یکتاپرستانه و خلوص آن پدر و پسری است که کعبه را بنا نهادند.
قبله، جهت‏گیری توحیدی مسلمانان را نشان می‏دهد. نه تنها در نماز، بلکه در دعا، قربانی، نشستن، خوردن و خوابیدن، دفن کردن مردگان و ... باید قبله مراعات شود.
این درسی است که توجّه ما را در سراسر زندگی به خانه خدا، خانه محبوب و سرور و مولایمان معطوف می‏کند و میان صفوف مسلمانان، وحدت و نظم پدید می‏آورد.


22) وسائل الشیعه، ج 1 ص 256.
23) وسائل، ج 1 ص 257 .
24) کیفیّت وضو و غسل و تیمّم را در رساله‏های عملیه مطالعه کنید.


  
  
نیّت، به معنای قصد و توجّه و تصمیم است. مفهوم نیّت در نماز، آنست که نمازگزار، قصد انجام دستور خدا دارد و برای رضای او و تقرّب به پروردگار، نماز می‏خواند و هدفی جز اجرای فرمان و انجام تکلیف ندارد.
یک مسلمان، باید نیّت خود را در هرکاری، به خصوص در عبادات، «قصد قربت» قرار دهد،
یعنی به خاطر خدا و نزدیک شدن به او عبادت کند، نه از روی ریا، تظاهر وخودنمایی یا اهداف دیگر.
نیّت، از ارکان نماز است.
در طول نماز، باید این توجّه و هشیاری در نمازگزار باشد و عمل‏های بدون نیّت، یا با نیّت‏های مادی وفاسد، بی‏ارزش است.
در آیات قرآن، تعبیر «فی سبیل اللَّه» درباره کارهای بسیاری همچون نماز، جهاد، انفاق، هجرت و ... بکار رفته است، یعنی در راه خدا بودن و رنگ خدایی داشتن این اعمال.
نیّت، شرط قبولی عمل است و اگر نیّت خالص در عبادت‏هایمان نداشته باشیم، نباید از خداوند، انتظار پاداش داشته باشیم. خداوند، تنها عمل‏های خالص را می‏پذیرد.
اگر نیّت، خالص و الهی باشد، کارهای کم و کوچک، بسیار ارزشمند و بزرگ می‏شود، ولی اگر نیّت بد و انگیزه‏های غیر خدایی داشته باشیم، اعمال بسیار هم بی فایده و ارزش است.
سخن امام صادق علیه السلام در این باره چنین است:
«هر کس با کار اندک خود، هدف و انگیزه الهی داشته باشد، خداوند کار او را در نظر مردم بسیار جلوه می‏دهد و آنکه برای جلب توجّه مردم کار بسیار هم بکند، خداوند آن را در نظرها کم جلوه می‏دهد».
پس باید به خاطر خدا کار کرد و عبادت نمود، دلهاهم در دست خداوند است، اوست که عزّت و آبرو و اعتبار و محبوبیّت می‏دهد. مسلّم است که خداوند هرگز بندگان شایسته و خالص خویش را فراموش نمی‏کند و آنان را برتری و عظمت و محبوبیّت می‏بخشد.
پس، لازم است انگیزه عبادت و نمازمان تنها خدا باشد نه مردم و در خانه دل خود، جز خداوند، احدی را راه ندهیم و به پسند خدا و رضای او، بیشتر از پسند مردم ارزش بدهیم.
البتّه اخلاص در عمل و نیّت، دشوار است و شیطان همواره می‏کوشد تا با هر نیرنگ و وسوسه‏ای، انگیزه غیر خدایی را در دل‏های ما پدید آورد. ولی ما در برنامه مبارزه با شیطان و جهاد با نفس، باید بکوشیم هر کار را برای خدا انجام دهیم.
حضرت علی علیه السلام می‏فرماید:
«اخلص للَّه علمک و عملک و بغضک و اخذک و ترکک و کلامک و صمتک»(26)
کار و علم خود را، دشمنی و گرفتن و نگرفتن و سخن و سکوت خود را، برای خدا خالص کن.
اگر انسان تمام کارهای خود را رنگ خدایی بدهد، حتّی کارهای غیر عبادی هم عبادت می‏شود، زیرا رنگ اخلاص و خدایی پیدا می‏کند.
نیّت، یعنی آنکه همه نماز، همیشه و همه جا برای خدا باشد، در غیر این صورت، باطل است.
حتّی اگر کسی در مکان خاصّی یا زمان خاصّی یا به حالت خاصّی که نماز می‏خواند برای غیر خدا باشد، باز هم عمل باطل است. مثل آنکه برای غیر خدا به مسجد برود یا برای ریا و خودنمایی، نماز جماعت بخواند یا برای مردم، رکوع وسجود خود را طول بدهد، اینها همه با «اخلاص در نیّت» ناسازگار است.
آنکه برای خدا کار کند، نه خسته می‏شود، نه ناامید می‏گردد، نه از بی‏توجّهی مردم ناراحت می‏شود، نه از تشویق نکردن دیگران افسرده می‏گردد، و نه آفرین و احسن گفتن مردم برایش تأثیری دارد. اخلاص، نیرویی در انسان پدید می‏آورد که همه جا و همیشه او را به عمل خوب، تحریک می‏کند، بدون آنکه مأیوس و خسته و آزرده شود.
علی علیه السلام فرموده است:
«العمل کلّه هباء الاّ ما اخلص فیه»(27)
همه کارها نابود و پوچ می‏شود، جز آنکه در آن خلوص باشد.
از دو کار، که در ظاهر مثل هم هستند، آنکه نیّت و انگیزه درستی داشته باشد، ارزشمند است. مثلاً چاقوکش و جرّاح، هر دو شکم پاره می‏کنند، ولی اوّلی را به زندان می‏برند و به دوّمی پول می‏دهند و تشکّر می‏کنند. چون اوّلی برای کشتن و دشمنی شکم پاره می‏کند، دوّمی برای زنده کردن ونیکی ومحبّت نمودن!
پس، نیّت، خمیرمایه تمام عبادات است و به فرموده علی علیه السلام:
«النیّة اساس العمل»(28)
نیّت، اساس کار است.
از دو نفری که مثل هم و در کنار هم ایستاده و نماز می‏خوانند، نماز آن فرد با ارزش و مقبول است که نیّت بهتر و خدایی داشته باشد، هر چند ظاهر عمل هر دو یکسان است.

26) فهرست غررالحکم، واژه اخلاص.
27) فهرست غررالحکم، واژه اخلاص.
28) فهرست غررالحکم، واژه نیّت.

  
  
برای رسیدن به اخلاص، باید در بینش و اعتقاد و باورهای دینی دقت کرد. نوع بینش در نیّت انسان مؤثّر است.
اگر باور داشته باشیم که:
انسان، برترین مخلوقات و جانشین خدا در زمین و عصاره هستی و هدف آفرینش است،
طرف حساب ما در اعمالمان خداست، اوست که پاداش می‏دهد و حتّی کارهای جزئی را در صورت نیّت پاک، اجری بزرگ می‏دهد،
هیچ کار کوچک و بزرگی در حساب خدا گم نمی‏شود و انسان در دنیا و آخرت، نتیجه اعمال خود را خواهد دید،
خداوند، کارهای فاسد و عیوب ما را می‏پوشاند و خوبی‏های ما را آشکار می‏سازد،
ارزش و قیمت انسان، «بهشت» است و انسان غیر از بهشت، خود را به هر که بفروشد، ضرر کرده است، و بد تجارتی است که انسان، «دنیا» را بهای خود قرار دهد.(29)
مشتری اعمال انسان خداوند است و در عبادات، انسان با خدا معامله می‏کند و با او طرف حساب است،
هر چه داریم از خداست، او «ولیّ نعمت» و صاحب اختیار و پروردگار مهربان ماست،
انسان در یک دل، محبّت دو امر متضادّ را نمی‏تواند داشته باشد،(30) یا خدا دوستی یا دنیاطلبی، یا عشق به اللَّه یا عشق به دنیا،
دنیا، شکوفه‏ای زودگذر است، غنچه‏ای است که برای کسی باز نشده و به کسی وفا نکرده است، و خداوند، دنیا را کالای غرور و متاعی اندک به حساب آورده است،
در قیامت، همه واسطه‏ها و شفیع‏ها از کار می‏افتند، تنها خلوص و عمل صالح و عبادات همراه با تقوا و اخلاص، سود می‏بخشد و در آن روز، هر کس به فکر خود است واز این وآن که در دنیا به محبّت‏هایشان دل می‏بندیم، کاری ساخته نیست و هر فردی نتیجه کار خود را می‏بیند ومحصول خویش را درو می‏کند،
ریاکاران، اگر در دنیا هم مردم را فریب دهند، ولی در آخرت رسوا خواهند شد و اعمال خود را بر باد رفته و تباه خواهند دید.
آری، اگر این باورها را در دل داشته باشیم، به خلوص نزدیک‏تر می‏شویم و کمتر برای غیر خدا کار می‏کنیم ونظر و پسند مردم، برای ما مهمّ نخواهد بود. محرّک و انگیزه قوی‏تر ما، این خواهد شد که خدا می‏خواهد و خدا می‏پسندد و خدا پاداش می‏دهد.
اگر ما خدا را نمی‏بینیم، او که ما را می‏بیند.
اگر عذابی هم در کار نباشد، بخاطر نعمت‏های او، باید شکرگزار باشیم و خالصانه عبادت کنیم و از نافرمانی بپرهیزیم. عالم، محضر خداست، در محضر خدا نباید گناه کرد.
جهان، سفره گسترده نعمت‏های الهی برای ماست، رو به دیگران کردن و ریا و تظاهر نمودن، ناسپاسی در برابر خدای رحمان و نعمت‏های بی پایان اوست. عبادت را، حتّی نه برای رسیدن به بهشت یا ترس از جهنم، بلکه بخاطر آنکه خداوند، شایسته پرستش است، باید انجام داد، و اینگونه پرستش، «عبادت آزادگان» است که امیرالمؤمنین، خدا را اینگونه عبادت می‏کرده است.
کسی به مقام اخلاص می‏رسد که به مرحله یقین رسیده باشد. و به تعبیر حضرت علی علیه السلام اخلاص، میوه یقین است:
«الاخلاص ثمرة الیقین»(31)
اگر یقین داشته باشیم که در محضر خدائیم و او همه کارهای ما را می‏بیند و از نیّت‏های قلبی ما آگاه است و هر گونه عزّت و ذلّت به دست اوست، و رضای او در مقابل دنیای زودگذر، ارزش بیشتری دارد، ... بیشتر و سریعتر به اخلاص می‏رسیم و دیگر از دیگران، توقّع تعریف و ستایش و چشمداشت تقدیر و تشکّر نداریم.
آن گونه که خانواده امیرالمؤمنین، به خاطر خدا سه روز، افطار خود را به یتیم و اسیر و مسکین بخشیدند، بی آنکه امید سپاس و توقّع تشکّر داشته باشند،(32) خداوند هم به پاس انفاق و اطعام مخلصانه آنان، سوره «هل اتی ...» را نازل کرد و از آن اهلبیت، تجلیل نمود.
انسان مخلص، در راه انجام وظیفه، با تعریف یا انتقاد مردم، کند یا تند نمی‏شود.
بی توجهی مردم، او را دلسرد و پشیمان از کار نیک نمی‏سازد.
هر کار را بخاطر ادای تکلیف شرعی انجام می‏هد،
به خاطر نظر این و آن، برنامه‏هایش را متفاوت نمی‏سازد.
مال و مقام، مانع او از اجرای فرمان خدا نمی‏شود، ظاهر و باطنش یکی است.
در راه خدا و دین، ملامت‏ها و بی‏مهری‏ها را تحمّل می‏کند.
از تعصّب و خودخواهی به دور است،
به کارهای اشتباه، اصرار نمی‏کند و ادامه نمی‏دهد.
مطیع «تکلیف» است، نه مجری دلخواه خود یا پسند مردم!


29) لبئس المتجرأن تری الدنیا لنفسک ثمناً (نهج‏البلاغه، خطبه 32).
30) سوره احزاب، آیه 4.
31) فهرست غررالحکم، واژه اخلاص.
32) سوره انسان، آیه 9 .

  
  

به نام رب جلیل

سلام

دیگه سیزده رسید. روزی نیکو

روز طبیعت

همون سیزده به در خودمون

 دوستی با طبیعت رو فراموش نکنیم.


  
  

به نام رب جلیل

سلام بر شما

 و امروز سالروز صلح سرخ حسنی علیه السلام است.

اما چگونه این صلح نجات آفرین رقم خورد؟

پس از شهادت امام علی(ع) شیعیان کوفه با امام حسن مجتبی علیه السلام

پسر ارشد آن حضرت بیعت کرده و او را به خلافت برگزیدند.

 امام، لشگری دوازده هزار نفری به رهبری قیس بن سعد به جنگ معاویه

 فرستاد و خود روانه‏ی مداین شد.

هنوز بین سپاه امام و معاویه جنگی روی نداده بود که شایعه‏ی کشته شدن

قیس بن سعد، شیرازه‏ی سپاه حضرت را از هم گسیخت.

در این میان، جمعی حتی سراپرده‏ی امام را نیز غارت کرده و یکی

 از آنان خنجری بر ران حضرت وارد نمود.

 با این وضع، مسلّم شد که با چنین مردمی به جنگ معاویه و لشکر منظم او

رفتن صلاح نیست.

بدین ترتیب، امام حسن با معاویه وارد مکاتبه و مذاکره شد و قرار بر این تعلق گرفت

 که امام از خلافت کناره‏گیری کند به شرط این که معاویه پس

 از خود، فرزندانش را به خلافت معین نکند، از امام علی(ع) به زشتی یاد ننماید و... .

 امام حسن(ع) علی‏رغم میل باطنی، این صلح را پذیرفت و پس

از پنج ماه و نیم، از خلافت کناره گرفت و با اهل بیت خود عازم مدینه شد.

اما این اقدام ارجمند کیان اسلام را نجات داد... .


  
  

به نام رب جلیل

سلام بر شما

و این اولین یادداشت من در سال جدید است.

سالی که تا کنون و در این چند روز کم حادثه نداشته است:

برخی شخصی

برخی کشوری

و گروهی بین المللی و البته سرنوشت ساز.

امید آنکه تحولات آینده

به گونه ای پیش برود که به نفع ظهور باشد.

آمین


  
  

به نام رب جلیل

سلام

مبارک... .

 


  
  

به نام متحول کننده ی جانها

سلام

پیشاپیش مبارک


  
  

به نام خدای متعال و متحول کننده

سلام بر شما

این روزها ی آخر مناسبتهای مختلفی داشت و دارد

از میلاد امام عسکری علیه السلام تا شهادت حضرت معصومه علیها السلام

 که البته ظاهرا به روایتی بود و خیلی هم از سوی رسانه ها گرامی داشته نشد

و امروز نیز روز پروین است

و البته سالگرد جنایت حلبچه

جنایتی شیمیایی

جنایتی که اکنون نیز خیلی ها مرتکب می شوند

از لیبی گرفته تا بحرین و یمن و اردن و ...

اینجاست که یاد ظهور،دلها را زنده می کند...

 


  
  

به نام رب جلیل

سلام بر شما

و امروز به روایتی سالروز رحلت حضرت معصومه علیها السلام  است.

بانوی ارجمندی که ایران به داشتنش مفتخر است.


  
  
<   <<   11   12   13   14   15   >>   >
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com:)
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام بهترین سایت پاپ آپ
+ سلام
+ http://sarvghamatan.blog.ir/


+ وب سایت شهرسان دشتی
+ پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان


+ بازی تراوین http://www.travien.ir آپلود سنتر http://www.niliup.ir فتوشاپ آنلاین http://photoshoponline.ir نیلی ترین رخسار http://www.nilitarin.ir/pa