بارالها ! ما را ازکسانی قرار ده که درختان شوق تو در باغ های سینه شان، شاخه ها گسترده و آراسته شده است و آتش محبّتت، دل هایشان را فراگرفته است ... و چشمانشان با نگریستن به تو روشن شده است . [امام سجّاد علیه السلام ـ در مناجات العارفین ـ]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :13
بازدید دیروز :45
کل بازدید :213787
تعداد کل یاداشته ها : 517
103/2/29
9:47 ص

گزارشها

تربیت قرآنی نسل جدید، کودک و نوجوان وآموزش علوم مختلف قرآنی به آنان و توانمند کردن این عزیزان در مقابله با شبیخون فرهنگی دشمنان، آن هم به ناب ترین فرهنگ همه اعصار و دوران چیزی بود که همیشه فکر عاشقان انقلاب اسلامی و حافظان ارزشهای آن را به خود مشغول می داشت، بویژه پس از پیروزی انقلاب در صحنه دفاع مقدس که بستر مناسب برای این حرکت اصیل بیشتر وبهتر از قبل مهیا شده و نسل نو، تشنه و مشتاق به دنبال چشمه سارهای زلالی بود تاجان و روان را سیراب سازد.

با این پیشینه ذهنی و به عنوان یک حرکت آزمایشی در شب چهاردهم خردادماه سال 71 اولین جلسه با حضور چهل نفر از نوباوگان کشور تشکیل گردید. این طرح آزمایشی سه ماه ادامه یافت و نتیجه به دست آمده بسیار مطلوب بود. از ابتدای مهرماه همان سال گرایش به ثبت نام و حضور در کلاسها فزونی گرفت و ظرف مدت کوتاهی به طوراعجاب انگیز گسترش یافت.

هم اکنون این حرکت به نحوی مورد استقبال قرار گرفته که مهد قرآن بیش از هفتادهزار عضو در بیش از هشتاد نقطه کشورمان و همچنین در خارج از کشور دارد. مخاطبان این موسسه شامل کودکان از سن شش سالگی، نوجوان دبیرستانی تا جوان دانشگاهی می باشند.

شیوه نوین و ثمربخش مهد قرآن باعث شده تا کیفیت حفظ قرآن به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یابد و علاوه بر آن اسلوب صحیح خوانی که از معضلات نظام آموزشی کشور ازدیرباز بوده بویژه در مورد تلفظ حروف، لحن و وقف و ابتدا نیز لحاظ گردد.

زمان بندی لازم برای حفظ قرآن به طور کامل هشت سال است و در این مهد قرآن بیش از هفتاد هزار عضو در بیش از هشتاد نقطه کشورمان و همچنین در خارج از کشور دارد.

مدت افراد به طور مداوم با مهد قرآن در ارتباط هستند.

مهد قرآن کریم استان قم آیات جان فزا و نورانی قرآن کریم، ترنم قطره های بارانی است که جسم ها را زنده و جان ها را لطافت و صفا می بخشد. در سال 1372 جهت تحفیظ و ترویج قرآن مجید، فعالیت مهد قرآن کریم در شهرستان قم آغاز شدو این شهر به عنوان مرکزی جهت الگودهی به مربیان قرآن سراسر کشور و در بعدی وسیع تر و جامع تر برای جهان اسلام، با برنامه ریزی کارشناسانه شروع به فعالیت وتلاش نمود.

در این راستا مساجد به عنوان مکان های تبلیغ و تلاوت قرآن، با اشراف و هدایت امام جماعت و استفاده از امکانات مدارس در روزهای تعطیل انتخاب شدند.

وجود طلاب خارجی، دانشجویان شهرستانی مقیم قم و استفاده از امکانات موجودانسانی و عطرآگین بودن شهرستان قم به نفس پاک آل الله مسایلی است که مهد قرآن کریم را جلوه ای برجسته و شاخص بخشیده است.

ساعات تشکیل کلاس ها در ایام تحصیلی سال اغلب در روزهای جمعه و به مدت دو ساعت و ترم تابستانی با زمان بندی لازم برای حفظ قرآن به طور کامل هشت سال است و دراین مدت افراد به طور مداوم با مهد قرآن در ارتباط هستند.

گستردگی بیشتر می باشد.

تاکنون 3000 قرآن پژوه در قالب 28 کانون و 205 کلاس و 150 مربی در شهر و روستامشغول فعالیت می باشند و از همکاری و مشارکت با ارگان های فرهنگی ذیربط سودمی جویند.

علاوه بر تشکیل کلاس های حفظ و قرائت، کلاس های صوت و لحن با استفاده از نوار کاست اساتید برجسته قرآن کریم دایر می باشد.

نکاتی اجمالی پیرامون انتخاب شیوه آموزش

برای انتخاب روش مطلوب و موفق درآموزش قرآن کریم سزاوار است شیوه ای انتخاب گردد که از عوامل مؤثر در بهبود روش به میزان لازم برخوردار باشد تا نتایج خوبی به دست آید.

برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

1 علمی بودن و منطقی بودن روش تا سلیقه ای بودن آن.

2 جذاب و دلپذیربودن.

3 ساده و روان بودن روش.

4 قابلیت تعمیم روش.

5 میزان کارآیی بالا و مطلوب.

6 متناسب بودن روش با سطح فراگیری.

7 سیر آموزش از معلوم به مجهول.

8 استفاده از ابزار و وسایل مناسب.

آیات جان فزا و نورانی قرآن کریم، ترنم قطره های بارانی است که جسم ها را زنده و جان ها را لطافت و صفا می بخشد.

9 استفاده از موقعیت های مناسب و بجا.

10 در برگرفتن تمام اهداف آموزشی.

11 استفاده از هنر متناسب با درس به دور از بدآموزی ها.

به هر میزان که روش تدریس و طرح درس قرآن، از عوامل فوق بیشتر برخوردار باشدبه همان میزان موفق تر خواهد بود و نوآموزان را به فراگیری قرآن علاقمند می سازد.

شیوه ای که در کلاس های مهد قرآن استفاده می شود مبتنی بر اصول و ویژگیهایی است که باعث پیشرفت و موفقیت روزافزون آن گشته است و از اصول مهم «زبان آموزی » نیزمی باشد.

برخی از این اصول و ویژگیها عبارتند از:

1 مقدم داشتن مهارت های سمعی بر بصری و استفاده از وسایل شنیداری قبل ازوسایل دیداری، یعنی تاکید بر استفاده از نوار قرائت قبل از استفاده از وسایل دیداری، یعنی تاکید بر استفاده از نوار قبل از استفاده از خود قرآن، ابتدامهارت های شنیداری و گویایی شکل می گیرد و سپس خواندن و نوشتن و دستور زبان.

2 محور قرار گرفتن روش تقلید به وسیله الگو قرار دادن قرائتهای معتبر وآموزشی، زیرا تقلید، قاعده ثابتی در فراگیری علوم و دانشهاست، بویژه علومی که از سنخ زبان آموزی است.

3 تکیه بر روش تکرار با استفاده از نوارهای آموزشی استاد پرهیزگار که هر آیه را3 تا 5 بار تکرار می کند.

4 تاکید بر تداوم، استمرار و پیوستگی در آموزش و تمرین به صورت همه روزه وبدون وقفه هر چند به مقدار خیلی کمی باشد.

5 مبنا قرار دادن مراحل حفظ (حفظ نسبی، حفظ کامل، حفظ با فهم آیات و ...).

در زبان آموزی نیز حفظ کردن و به خاطر سپردن واژه ها یک رکن اساسی است.

6 مقدم داشتن آموزش های عملی بر آموزش های نظری یعنی ابتدا آموزش و تمرین قرائت، سپس فراگیری قواعد آن بر حسب نیاز، فراگیری زبان مادری همیشه و در همه جا بدین شیوه است یعنی ابتدا فراگیری زبان انجام می شود، سپس سواد خواندن ونوشتن و فراگیری دستور زبان انجام می شود.

7 قواعد قرائت و مفاهیم قرآن نیز در مرحله دوم و سوم تدریس می شود و بر اساس روش خاصی است که مهد قرآن کریم از آن بهره می گیرد.

ده دقیقه همراه با نغمات نورانی مهد قرآن کریم استان قم علاوه بر تشکیل کلاس های حفظ قرآن، در زمینه الگودهی و طراحی روش های اشاعه قرآن نیز طرح هایی رادر دست اجرا دارد به عنوان مثال، برنامه «ده دقیقه همراه با نغمات نورانی »مخصوص مراسم صبحگاهی مدارس، که برای اولین بار در 20 مدرسه در ماه مبارک رمضان 1417 با همکاری مسوولین آموزش و پرورش و ستادهای تربیتی مدارس اجرا شد و درابتدای کار 400 دانش آموز تاکنون 3000 قرآن پژوه در قالب 28 کانون و 205 کلاس و150 مربی در شهر و روستا مشغول فعالیت می باشند.

حافظ آیاتی از کلام الله مجید شده اند و استقبال از این طرح همچنان ادامه داردتا آنجا که مهد قرآن کریم را واداشته که این طرح را به صورت مدون درآورده تاعلاقمندان بتوانند از آن استفاده کنند. هم اینک پنجاه هزار نفر از دانش آموزان استان قم تحت پوشش این طرح قرار دارند و حتی بعد کشوری و جهانی نیز یافته است.

نورافشانی آیات نور در سومین همایش بزرگ قرآن پژوهان مهد قرآن کریم استان قم در این همایش بزرگ که با حضور ریاست محترم مهد قرآن کریم کشور،حجه الاسلام و المسلمین حاج آقا فومنی، ریاست هیاءت علمی مهد قرآن، استادپرهیزکار، استاندار محترم استان قم، جناب آقای بنی هاشمی، نمایندگان آیات عظام،حفاظ و اساتید و محققین قرآن و شخصیت های فرهنگی، خانواده شهدا، روسای محترم آموزش و پرورش نواحی قم و طلاب ایرانی و غیر ایرانی برگزار گردید. 1500 نفر ازقرآن پژوهان نمونه مهد قرآن کریم استان قم، این شکوفه های معطر قرآن و عترت علیهم السلام با همخوانی آیات منتخب از 15 جزء قرآن نورافشانی آیات نور را به نمایش گذاردند و با تلاوت قرآن به جماعت، تحسین ملکوتیان را برانگیختند.

در طلیعه همایش، گروه همخوانی نور اهل بیت 7 آیاتی چند از کلام الله مجید راهمخوانی نمودند. در ادامه، استاد پرهیزگار به راهنمایی قرآن پژوهان پیرامون مسائل کمی و کیفی حفظ پرداختند. ایشان فرمودند:

«در کار حفط خودجدی باشید، تمرین و ممارست زیادی داشته باشید و در موردمفاهیم نیز تلاش نمایید.» در ادامه، گروه تواشیح الغدیر اجرای برنامه نمودند.

در این مراسم حجه الاسلام و المسلمین فومنی ریاست مهد قرآن، قرآن پژوهان را ارشادنمودند.

در پایان مراسم، حفاط برتر کانون های مهد قرآن کریم استان قم معرفی و هدایایی دریافت نمودند. در این مراسم از کانون امام حسن مجتبی 7 آقای علی کاظمی کلاس سوم راهنمایی حافظ 15 جزء به عنوان نفر برتر انتخاب گردید. قابل ذکر است که مربیان موفق مهد قرآن کریم استان قم، آقایان سید محمد حسن موسوی و غلامعلی شاکری نیاحافظ کل قرآن می باشند که به دریافت کارت و گواهینامه و هدایایی نایل گردیدند.

این همایش بزرگ با تلاوت دعای ختم قرآن توسط محقق ارزشمند قرآن جناب استادعلامی خاتمه یافت.


کنایه   
  
پیامهای عمومی ارسال شده
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com:)
+ سلام خوب هستید میتوانید با راه زیر وبلاگ خود را در وبلاگ ما ثبت کنید. 1-نویسنده وبلاگ ما شوید و 15 مطلب ارسال کنید. اگه فکر میکنید نمی صرفه یه نگاه به آمار وبلاگ کنید خودتون متوجه میشید. باتشکر پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان http://www.mehrdad-sedighian.blogfa.com
+ سلام بهترین سایت پاپ آپ
+ سلام
+ http://sarvghamatan.blog.ir/


+ وب سایت شهرسان دشتی
+ پاتوق هواداران مهرداد صدیقیان


+ بازی تراوین http://www.travien.ir آپلود سنتر http://www.niliup.ir فتوشاپ آنلاین http://photoshoponline.ir نیلی ترین رخسار http://www.nilitarin.ir/pa